26 March 2010

Ragam Manusia

Assalamulaikum wbt..

Alhamdulillah bersyukur pd Allah swt krana dgn keizinan dri Nya msih dpt lagi aku berjumpa dgn sayyidul ayyam wat sekalian kali nye..Mlm td aku tido kul 1.30 am..tue dh consider sgt lewat sbenarnye bg aku..siyes ngntuk time khutbah td..tp khatib minggu nie mmg mantop..Aku dtg dh azan y kedua berkumandang, so xtaw sape name beliau since usually bilal akn annouce sape khatib b'tugas b4 azan ptama..Knapa mantop? Suara n intonasi die mmg menggugat kekuatan gegendang telinga aku smpai aku xsbar2 nk dgr lagi..siyesly..Slaein dri khutbah Dr Danial ngn Ust Alias Zakaria, ssh nk jmpe khatib y smangat tul cra ckp die n best nk dgr..First half khutbah cam bese, ckp malay, sal kpentingan Islam dimartabatkn dlm segala segi utk menyatukan msyarakat. Msuk 2nd half tukar english la plak..aiseyman..Honestly, aku lelap trus ms tue..hehe

"MASJID AL-MALEK KHALID"


Kt Usm nie, aku ckup kagum ngn Ust Zamrus..nk tw knape? Slaen jwatan beliau sbg Imam kt Masjid Al Malek Khalid nih (masjid usm)..Die da 1 anugerah y sgt aku kagum iaitu suara die bile menjadi Imam..Pergh..Aku bkn la bdak alim sgt..jauh lagi PMI..Sori ar kalu nk g mane2 nk pki kopiah..solat pn kdg2 tlambat la, tlajak laa..tp ape y pasti..bile solat jmaah ngn Ust Zamrus jd imam, rse cam da 1 feeling y ssh aku nk define kt sini..Bile lepas je takbir ptama, rse cam nk cpat2 je bce doa iftitah, sbb nye xnak tlepas dgr sore die bace Al-Fatihah..Every byte tue mmg nk sumbat je dlm buffer kpala otak aku ni..ptt kne expand sikit maximum transmission unit (MTU) kt sini..mmg syok ar..then ms die nk bce surah len, mmg xsbar2 nk tunggu..almaklum la, kn sunat imam lmbat kn sikit bacaan surah after Fatihah tue..

"TAZKIRAH"

Teringat aku kt 1 kisah nie, antara sorang ayah dgn si anak die..nk diceritakan, anak die nie mmg terjal thap lahabau laknat, sumer kj2 jahat nie mmg associate dgn die..Ayah smpai pening xtaw nk watpe lgi..Then ayah die terpikir 1 cara..Die wat 1 papan lebar n tmpal kt dinding lam umah (ala2 whiteboard ar)..so stiap kali anak die wat bengap, wat slah or wat hal y menyakitkan ht umat, si ayah nie akn ketukkan 1 paku kat papan tersebut..Lama kelamaan, si anak nie tgk papan tue dh nak penuh dh dgn paku2..n then die stat la wat baek..Si ayah ni plak, stp 1 kbaekan y anak die wat, die akn cabut 1 paku..Ape y si anak ni ksalkan, even die wat baek n byk paku dh dicabut pun, bekas kene paku kt papan tue still ade lagi..moral of da story? Sama2 kite fikirkan, sbb berfikir tue baik utk mengurangkan risiko kene alzheimer..layan

"CONCLUSION"

Xlama lgi dh nk study week..kwn aku kt UIA dh stat exam dh pun..time2 cmni la lecturer rmi y nk wat test..final projek xsiap lagi nih..exam plak kne sit 3 paper..huhu..bile nk start stadi pn xtaw..So, stadi ar wei..





.

No comments:

Post a Comment

terima kasih.