14 March 2010

Ape y aku rse



Assalamulaikum wbt..

Hri ni hari ahad, 14 Mac..tahun 2010..umo aku taun nie dh nk masuk 21 dh..Taun nie gak aku scra official nye dpt segulung ijazah BSc. Computer Science majoring in Network Computing with CCNA level 2..Bln 8 nie insyaAllah konvo n after that, b'mula la journey aku m'hadapi dunia luar y serba xadil n mencabar ni.

"PERANCANGAN MASA DEPAN"


Hopefully aku bleh continue master kat Usm nie..After grad, aku nk gune duit hdiah dri Maxis y 5000 tue utk cri motor baru..life pasni dh bkn lagi as a student, so kalu da motor tue mmg agak menyenangkan ar..Aku hrap jgak bleh finnish my master ms umur aku 23 taun, iaitu 2012/2013 nnti..After 23, bru pk nk cri kerete sebijik..Selepas tu, kalu ade pluang or ade y sudi bg peluang, hope bleh continue Phd n finnish that before umo aku 28 or 29..Xtaw bile nk khwin..kalu ade y sudi, n dh dtentukan Allah, mmg xleh elak ar kn..For now, aku nk build up my life first..Duit b'belas ribu kat ASB ngn bank, tp xtaw nk wtpe..Mak pesan, nnti after grad bleh beli kereta y elok trus..Tp aku pk2 blik, beli motor je la kot dulu..Berjimat amalan mulia..After 23 mesti dh ade kreta, after 25 msti dh tunang..dgn sape? aku pn xtaw lagi.

Bile kenang blik pjlanan hdup nie, cm kejap jer..hdup dpn laptop stp hari..then dh nk grad dh upe nye..Mcm2 blaku dlm 3 tahun nie..Xleh nk byg bile after grad, sumer kwn2 bwk haluan msing2..da y kj, da y menganggur, da y wat mster, da y khwn..msti sedih..Sumer org da prasaan msig2, tp aku sure, sumer org akn rse sedih..Perpisahan tue 1 permulaan kn..

"APE YANG AKU RASE"


Hdup sbg programmer nie xlah best sgt pn sbenanye..After all, xder bnde y best pn kt dunia nie..melainkan di syurga nnti..kn?..Sumer makhluk Allah bernama manusia y hidup kt dunia nie diciptakan unik antara 1 sma len..Everybody have their own feeling, wif range of differences on how people perceive things in life..kite lahir kt dunia nie sndirian, cmtu la jgak bile kite menuju ke barzakh bertemu Allah nnti pn sndirian..Pertemuan kite sesama manusia atas muka bumi nie pn atas ketentuan Allah, begitu jgak la dgn perpisahan..Tp kite sering terlupa, y kite ditemani oleh Raqib n Atit y ptuh menulis sgala kebaikan n kemungkaran y kite dh lakukan spnjang hidup kite bergelar khalifah bumi Allah nie..Aku xtaw brapa byk bekalan aku ke akhirat nnti..ntah ckup ntah x..ape y aku psti, aku byk wat dosa pd Allah..Spt sabda Nabi kite y mafhumnye - "Beribadah lah kamu spt kamu akn mati pd keesokkan hari, dan bekerjalah kamu spt kamu akn hdup slamanya"..


"SOAL CINTA"


Anak2 muda cm kite nie mmg xlari dri cinta duniawi..bohong lah kalu seumur hdup kite xpenah t'tarik dgn some1 from opposite gender..termasuk la aku..sjak kite mula blaja membaca, smpai la kite tw wat kalkulus..sejak kite tgk ayah nek motor, smpai la kite dh bleh nek motor sndiri..Sometimes, kite t'nmpak some1 y cam menarik..lame2 kite admire die..then msing2 bwak haluan sndri..normal kehidupan manusia kn..Stp pertemuan tue bermula dgn perpisahan..Rmai gak kwn2 aku y dh khwin n dh da famili sndiri..Bile umur kite mkin meningkat, rse tggjwab pn mkin bertambah..n sbg manusia bergelar lelaki, aku sure org2 cam aku pn dh pk ms depan..agak2 sape la aku erk after 10 years from now ?..Soal cinta ?..xtaw lagi..kdg kite tleka dgn ilusi dunia nie, smpai kite t'lupa akan cinta lagi hakiki..Bile kite sedih, kite hrapkan some1 tenang kn kite, tp kite tlupe y stp saat Dia selalu temankan kite..Busuk sgt ke ht kite, smpai Dia y selalu mendampingi kite pn kite wat x endah?..Soal jodoh nie, kalu ade tue ade lah kn..kalu xder tue nk wt cmane ye x..Allah y tentukan ape y t'baek buat kite, krn stp nafas y kite miliki nie xkan ade tanpa keizinan Dia..

"GOOD LUCK GUYS"



"MY FAMILY BERTAMBAH LAGI"


InsyaAllah, kalu xder aral melintang 10 April nie akn ade kenduri kt umah aku di Segamat, Johor..Kakak aku, Siti Maisarah y dh ssh pyah kj 2 tahun kumpul duit as a engineer kt Kerteh akhirnye akn meneruskan hidup sbg sorang isteri pada Khusyairi y juga eng. Petronas but in KLCC..Stakat ape y aku tw, dorang knal sjak dri UTP lagi..and at the mean time, one of my uncle, Raja Nasron from kerabat aku kat Singapura pn akn b'nikah dgn suri hdup die y baru, Sophia Ahmad pd mlm hri y sama..ape y bes nye, dorang kenal melalui YM..hehe..Welcome to my family..haha..mkin lame mkin bsar la plak family aku nie..

So, kat bwah nie sj nk show org baru dlm my family..

Kak Sophia Ahmad..Bkal makcik aku..

Ape y menariknye, bkal makcik aku nie ade twins sperti gmbar di atas..n twin die dh khwin dlu


This is my sis..Maisarah







.

2 comments:

  1. like this post zid..=)
    Moga perjalanan hidup kita didunia dan diakhirat dipermudahkan Allah..

    ReplyDelete
  2. asal aku rs cam ada post y da didelete ja ni???

    ReplyDelete

terima kasih.