28 February 2010

Cerita hati

Assalamulaikum wbt..

Alhamdulillah, di pg y hening ni aku bleh ar gagahkn dri menulis blog berkat keizinan dri Allah s.w.t. After struggling plus few excitement but typical improvement on my inSpora Project, i finally decided to have a time with my self..Most of the time, being normal person is tougher than debugging codes.

Minggu depan dh masuk bulan 3, terigt plak kat detik htam dlm fmili aku bile mana umah aku t'bkar akibat perbuatan abg aku sndri..tido berselimutkan langit berlantaikan bumi..pnjag citernye. Aku rse kalu buat cerekarama nie konfem sumer org ngis xhenti..Aku kagum dgn mak n abah aku..Dorang mmpu hdapi tgapan org luar, ckap2 jiran n byk ar lgi y xmmpu aku nk hdapi sndri..Teringat lgi ms aku jinjing report kebakaran Bomba dri kedai ke kedai mintak simpati org, dgn baju y aku pki pn sbb org bg sdekah..Setiap kali aku trun ke KL n mkn kt kedai2 mamak, terasa sayu, nk menitis air mata bile nmpak org2 dtg mntak sdekah, jual buku2 agama. Teringt plak aku pnah lalui sumer tue dlu..Sumer org xnk hulur.Da y sombong, da y bek hti. Sumer org mst pk - "Ape la bdak ni mntak2 sedekah xtentu psal, mk bapak xreti jg ker"..Org igt kite nk ker p tebalkn muka mntak2 nie.Kalu bleh mmg kite xnk, tp itu je cra y ader utk teruskan hdup. Nk hrapkn bantuan Jbtn Kbajikan M'kat, byk noo krenah, tunggu xdpt2 smpai org tu dh meninggal pn xmsuk2 lagi duit bantuan. Nk mntak bntuan Umno, kate dh msuk, tp ntah, xtaw msuk kat poket sape..

Dlu ms kcik kat skolah rendah, aku tkut nk mndi pg, sbb air kolah sejuk sgt. Umah kmpung mane ade water heater..Mak aku bkar arang sbuh2 tue, then celup dlm kolah bg air die hangat..Then bru aku mndi..Ms tue mmg pyah, sume duit hsil kj mk abah gune utk sapot adik bradik aku len kat U..Mk abah n aku kt rumah xder bnde nk mkan..Aku igt lg da skali tue ak tgh cedok nsi dri priuk, tetiba nsi y kt snduk tu tertumpah ke lantai..Lantai umah kmpung ni phm2 la, bkn ade tile cm umah korang, ktor la kn.Mk aku mrah giler, sbb kat umah dh xder beras nk msak..xder ape nk mkn, jd aku pn amik blik nsi y jatuh tue msuk lam pinggan aku..Giler sdih, ms tue aku xtw pape lgi, y aku tw juz ngis jer la..Dlu ms kcik, aku amik upah racun lalang kt kebun org..dpt la gak duit sikit..leh wat bli buku skolah...Bnde y plig igt ms tu adelah aku pnah kne kjar ngn lmbu jntan ms kat kebun..Giler laju..Y lg best, 1st time aku tgk lembu bleh lompat pagar kawat duri y lgi tinggi dri tinggi aku ms tue..pergh...ssh nk jmpe..Alhmdllh, rzki utk mk abah aku, aku bjya dpt lompat dlm PTS n 5A dlm UPSR wpun dlm kdaan hdup y sgt mndesak.

Tahun tue 2002, teringt plak ms tue tgh hot World Cup kat Jermen..Kwn2 sonok cite kat skolah, sape y menang sape y klah..Siap leh gduh2 lagi.Aku juz mmpu dgr je ms tue..Umah y ade ms tue xder lagi tv. Peti ais pn xder..Rumah tue pn sbb org bg tumpang dduk smntara..Sedih bile stp kli g skolah, kwn2 citer sal bola..Ssh nk gmbrkn kdaan ms tue..Bile kwn sbelah meja tnye - "Oi ko tw x Portugal klah.."..erk..aku xtw nk jwp ape.. Aku kj kmpung tiap kli da cuti pnjang utk sara byr yuran ms kt skolah agama dlu..Igt lgi kj kat kilang papan buat palet utk letak brg2.Klu korang pnah tgk org jual btu bata or tile utk lantai, dorang akn pack sumer n angkat gune alas cam susunan kayu kat bwh die. Tue la die palet, n aku kj wat tue dlu utk 30 sen stp palet..Ssh mmg ar ssh, tp nk wt cmane. Adik bradik aku sumer kat U, mk abah aku kene ar sapot..Aku sbg ank bogsu nie kne ar fhm kn..Semua y aku nk, aku bli gne duit sndri..

Rmai org kate org Felda nie kaya raya..Buah sawit mahal, getah pn mahal..Tp hkikat kperitan hidup tue org dlm Felda tue sndri y rse..Tandan sawit tue, kalu sbiji blih cpai 40 kilo..Abah aku agkt 3 biji sekali msuk dlm kete sorong..Igt senang ker nk sabit buah sawit..Aku igt lgi kat "cengkiak"..Bnde nie cam kerengga, tp lgi bsar, lagi kuat n kaler htam. Aku mmg plig fobia bnde ni sbb die pnah gigit part snsitif aku smpai bdarah ms tgh pungut biji sawit kat kbun..Aku igt lagi ade org tue meninggal on da way ke kebun sbb kene sondol ngn babi hutan..Sedih ble mk abah suh aku pndah msuk skolah Integrasi..Xsnggup nk tgk dorang sndrian kat kmpung..Sdih bile mk aku bwak aku ke kdai buku Tai Kuang kat Segamat sblom pndah skolah. Aku igt lgi mk aku ckp - "Ambik le aper2 buku y nk gune nnti, buku rujukan nyer dh cukup?? Xper nnti mk byarkn"..Sdih sbb dlu, aku bli sumer gune duit sndri, tp ms tue 1st time mk aku belikan sumer buku2 smata nk msuk SBP..Yuran dh la dkat 1000..mane nk cri duit pn ak xtaw..Aku tw aku dtg dri fmili ssh,n mk abah aku org ssh, sbb tue ak blaja sungguh2..Aku igt lgi buku rujukan Sasbadi fizik aku, smpai dh crai berai dh pages die..

Sblum msuk matrik, aku kj blik kat kmpung kat 1 kilang batu bata nie..jmpe blik kwn2 lame mmg best..Aku igt lgi tokei aku ms tu nme die Poo Chun..kwn bek abah aku sjak dri tahun 80-an lgi..Sbb ms mula2 msuk Felda, gaji Rm90 jer sebulan, so abah aku kj kt kilang batu bata ni (ms tue bru bkak)..smapi la skg..Sbb tue la aku pn kj situ gak..Kj die mmg susah, bwah trik pnas mtahari, smpi mk aku pn xleh nk beza aku ngn org bangla y kj situ, mkin byk jrwt, byk kudis..Kj aku xtentu, kdg kumpul tanah gune bajak, kdg angkat btu bata y dh siap gune polip (forklift)..tp most of the time aku kne angkat batu bata ngn tulang empat kerat ni ar..Mula2 gaji aku 20 je 1 hari, tp nek jd 30 1 hari sbb rmi bdak2 baya aku lari, xtahan kj situ..ntah la, aku wat ok jer, myb bdak2 bndar nie xbese kot maen ngn minyak htam hri2..Duit y aku kmpul tue smpat ar sapot yuran aku kat matrik tangkak dlu..

And now, aku student USM Computer Science, majoring in Network Computing..Aku kagum dgn mak abah aku smpai bile2..xkire btapa ssh nye dorang, xkire dpt mkn or x, ape y pnting sumer adik bradik aku bjya msuk U n bjaya dgn jaya nye..Abg sulung aku dlu UPM now cikgu kat skolah sukan Bandar Penawar, 2nd abg aku dlu UTM now dh ade computer company sndri, 3rd kakak aku dlu MMU now network traffic engineer utk TM asia pasific..4th, kakak aku dlu UTP now engineer kat Petronas BASF,Kerteh..

Sedih bile kenang pjalanan hdup dlu2 nie sbenanye..Tp pngalaman hidup ssh, serba kekurangan tue la y mengajar aku erti dunia sbenar y serba xadil dan kejam ni..



Wpun bkn aku pnye, tp ni la motor impian aku spnjang hayat - vespa




.

1 comment:

terima kasih.