26 August 2009

C# and database part 3

Assalamulaikum wbt..



entry y lepas aku dh explain line by line cmane bentuk C# bile wat database connection..itu hanya sedikit shj dri keseluruhan tutorial nie..kalu korang perasan, code y aku tnjukkan hanya utk RETRIEVE dri database sahaja..ofkos menggunakan "Select" statement..xda perubahan kat database..so..skang, aku nk tunjuk cmana nk execute command y melibatkan sebarang perubahan kepada database..

ok..before aku go any further..ade 3 jenis execute command y kite bleh gune bile deal ngn database iaitu ExecuteNonQuery,ExecuteScalar and ExecuteReader..ape beze antara ketiga2 execute command ni? untuk lebih memudahkan fahaman ajaran ni, aku explain dri y plig kecik ke plig besar

ExecuteReader digunakan utk read or retrieve dri databse..nama pun reader kn..kite xleh wat insert, update or delete statement gune command nie..hanya utk select statement sahaja..ape y istimewanya command nie adalah ia nya less burden pd databse kite utk handle query..juz read byte of stream and pass it back..

Next, ExecuteScalar..command nie hanya akan return 1 value shj..igt!..1 value sahaja..aku jarang gune ExecuteReader actually, most of the time aku akn gune ExecuteScalar nie..kenapa nk return 1 value? best gak soklan tue..ok..situasi nye cmni..letsay korang ader byk record dlm database ( beratus kot)..n then korang nk retrieve braper total record y dh ade dlm database..haa kat sini la kite bleh gune ExecuteScalar..gune select count statement, then pass kat ExecuteScalar..die akn return balik 1 value..iaitu total record y kite ader..cmtu la kegunaan nya..ia bkn hanya utk kire total record..tp apa2 SQL statement y hanya akn return 1 value jer..menjimatkan ms+stamina databse kite utk handle..

Next please...k now ExecuteNonQuery..nie option y plig las y kite ade bile nk execute command to databse..command nie khas utk SQL statement y melibatkan perubahan kepada database cm INSERT,UPDATE,DELETE and soon la..ape y kite wat ialah pass SQL statement kite kepada ExecuteNonQuery n bia die setelkan..then korang tgk databse, mesti dh insert..

Next entry akn aku tnjukkan how to write the code n hopefully korang leh follow lah yerk..Stakat nie.korang faham y nie jer dlu k..jgn dok pening2..haha

No comments:

Post a Comment

terima kasih.